23 februari 2018

Dandelion Mandala - Lilla Björn Crochet

Begin vorig jaar liet ik jullie zien dat ik vier mandala's had gehaakt om onze hal op te fleuren.
In december ontdekte ik de gehaakte mandala's van Tatsiana van Lilla Björn's Crochet World en ik was compleet verliefd. Wat een prachtige mandala's! Haken voor gevorderden, zoals de meisjes van mijn haakclubje zeiden, maar dat was een uitdaging die ik wel aan wilde gaan. Ik heb een aantal patronen gekocht en ben begonnen met de Dandelion Mandala.

De Dandelion Mandala bestaat uit 5 kleuren. Ik kreeg het idee om chakrakleuren te gebruiken, zoals ik in de cursus chakratekenen, die ik vorig jaar gedaan heb, geleerd heb.


Ik koos voor de kleuren van het hartchakra en zocht 5 kleuren groen en roze uit.
Daarmee ging ik aan de slag.

De haaktechniek, die bij deze mandala gebruikt wordt, heet in het Engels 'overlay crochet'.
Er wordt een achtergrond van vasten gehaakt en daaroverheen worden lange, complexe steken gehaakt aan de voorkant van het werk. Welke steken dat zijn is per toer verschillend, maar denk bijvoorbeeld aan dubbele of driedubbele stokjes of samengehaakte stokjes. Bij die steken moet je heel goed de spanning in de gaten houden, zodat het werk niet gaat trekken. Het is ingewikkeld en je moet heel goed tellen. Maar de uitleg met tekst (in het Engels) en foto's in de patronen van Tatsiana is zó ontzettend goed.
Daarmee is het me gewoon gelukt!


Is hij niet geweldig mooi geworden deze "paardebloem mandala"!
Het is een echt plaatje om naar te kijken en ik geniet er elke dag van.



Omdat ik nog veel garen over had heb ik het hart van de mandala nog een keer gehaakt.

Nog een paar feiten:
Garen: Catania van Schachenmayer (205, 212, 409, 413, 417)
Haaknaald 2,5
Doorsnede grote mandala: 40 cm
Doorsnede kleine mandala: 15 cm

Dit is zeker niet mijn laatste gehaakte mandala.

Groetjes, Alyt