17 februari 2017

Schort en etui

Mijn dochter had op haar verlanglijstje een aantal dingen staan waar ik mijn creativiteit op los kon laten.
Ze is net het huis uit en is met haar vriend hun eigen huisje aan het inrichten.

Wens nummer 1 was een schort.
Laat ik nou net een aantal weken voordat ze haar verlanglijstje doorgaf een leuke schort op de foto gezet hebben bij een kookwinkel.
Zo'n gevalletje van: leuke schort! .... oh, zoiets kan ik zelf wel maken.


Je hebt nodig:
  • een aantal leuke theedoeken (ik kocht 6 geruite theedoeken, zogenaamde pompdoeken)
  • een stukje badstof in een leuke afstekende kleur (ik kocht een gastendoekje) 
  • brede biaisband voor het omzomen van de pannenlappen
  • een paar knopen 
  • D-ringen om de nekband te kunnen verstellen
  • een pollepel uit je keukenla om na te tekenen





De basis die ik had gezien was een schort van twee theedoeken over elkaar heen.
Daarmee ben ik gaan fantaseren.

Ik vond dat de schort wat fleur moest krijgen met een afstekende kleur. Dat werd het geel van een gastendoekje dat ik zag liggen in een winkel. Daaruit kon ik net twee lapjes voor de pannenlappen en een pollepel knippen.
Het idee van die pollepel in de zak is van mijn moeder
Zij maakte vroeger eens een schort voor mijn vader met voorop een zak waar een afwaskwast uit stak. De afwaskwast was geborduurd. Zeker een stuk kunstiger dan mijn pollepel.
Iets met een knoop om een pannenlap aan te hangen zat ook in mijn hoofd. Dat werden deze twee gele knopen. Ik vond ze in mijn knopendoos. Grote kans dat ze uit de knopendoos van mijn moeder komen.

De tweede wens van mijn dochter was: naaispulletjes.
Eenmaal uit huis kun je niet meer terugvallen op (de naaidoos van) je moeder voor het aanzetten van een knoop of ander verstelwerk.


Ook het idee voor dit cadeau kreeg snel vorm in mijn hoofd.
Leuk! Ik kon weer eens een etuitje maken!
Het etuitje heb ik gevuld met wat basisbenodigdheden om te kunnen naaien. Sommige nieuw gekocht, sommige uit mijn eigen voorraad en het schaartje en het tornmesje uit de naaidoos van mijn moeder.

Wat ben ik heerlijk aan het doorgeven geweest.
Oude spulletjes, nieuwe spulletjes.
Oude ideeën, nieuwe ideeën.
En met dit bericht geef ik ze weer door aan jullie.

Groetjes, Alyt


2 opmerkingen:

Nappi Poppenkleertjes zei

Keileuke schortset! Je zou niet zeggen trouwens dat daar 6 theedoeken in gaan zitten!
Groetjes, Jannie

Hilde haakt zei

Erg leuk! En heel praktisch ook zo te zien.