05 maart 2017

Mandala's haken

Het project: gordijntje voor het raam van de voordeur, waar ik in januari over schreef, is klaar.
Tijd om het aan jullie te laten zien.

Wij hebben een raam in onze voordeur van 34 x 100 cm.
Jarenlang hing daar een stoffen gordijntje voor.
Toen wij afgelopen zomer de hal gingen opknappen heb ik dat oude gordijntje weggegooid.
Er moest wat nieuws komen, want zonder gordijntje hebben we teveel inkijk.

Maar wat?
Natuurlijk iets zelf maken!
Geen stoffen gordijntje. Dat hadden we al zo lang gehad.

Stokhaken leek me leuk. Mooie grote lussen met daartussen gehaakte randen.
Ik heb het geprobeerd, maar het was me te arbeidsintensief. Ik wilde lekker doorhaken.

Op Pinterest vond ik een mooi gehaakt patroon: de Diamond Lace Stitch.
Ook hiermee ging ik aan de slag, maar halverwege was ik toch niet tevreden over het resultaat als gordijntje.
Ik heb het niet uitgehaald, het wordt wat anders. Jullie zien het binnenkort.

En toen was daar opeens het idee om mandala's te gaan haken.
Ik ben bij de Beekbergse Wolhal (wat is het heerlijk om daar dichtbij te wonen!) voor de kast met Phil Cotton 3 gaan staan en heb 9 kleuren uitgezocht.
En ik ben gewoon zonder plan begonnen.


Het eerste patroon vond ik op Ravelry: Fair Isle Cushion van Sue Pinner
Het is een gratis patroon en het is in twee delen te vinden op haar weblog (deel 1 en deel 2).


Een prachtig patroon, maar ik ontdekte dat dit niet mooi uitkwam voor een raam.
De steken die je vóór het haakwerk langs maakt zijn tegen het licht in helemaal niet te zien.


Deze mandala kreeg een plekje tegen de muur in de hal.


Ik moest dus op zoek naar meer open patronen.
De volgende vond ik ook op Ravelry: Mandala Doily van Christina Mershon
Het patroon is hier gratis te downloaden.

De laatste twee patronen heb ik gehaald uit het boek: Mandala's Haken van Haafner Linssen.

 Oneindig Universum ...

...en Tulpen uit Amsterdam.

Het haken van de mandala's ging heel intuïtief.
Geen plan.
Gewoon beginnen met een kleur en voor de volgende ronde een andere kleur pakken.
En soms een halve ronde uithalen omdat het resultaat toch niet zo mooi is.
Alleen de laatste toeren, waarmee ik de mandala's vast gemaakt heb aan een ring van 30 cm, heb ik allemaal in het grijs gehaakt. Dat werd na de eerste mandala wel een plan.

Het was heel erg leuk werk!
Elke ronde een andere steek, elke ronde een andere kleur.
En onze hal en onze voordeur zijn er heel erg fleurig van geworden.




Groetjes, Alyt

6 opmerkingen:

Unknown zei

Alyt!
Megagaaffff!!
Liefs H@

Willy zei

De resultaten zijn prachtig, zowel op muur als voor het raam. Het is een leuke oplossing tegen de inkijk. Groetjes,

kruissteekmieke zei

wat een orachtig resultaat, echt mooi en uitnodigend, dikke proficiat
Micheline

Hilde haakt zei

Erg mooi geworden! Zo ziet iedereen dat er een haakster in het huis woont...

Nappi Poppenkleertjes zei

Prachtig! Degene die bij jou aanbelt, wordt hier vanzelf vrolijk van. :-D
Groetjes, Jannie

Corina zei

leuk idee! Vrolijke kleurtjes