17 april 2012

Jaren '60 Barbie

In februari kreeg ik een mailtje van Yvonne.
Ze had een oude Barbie uit 1966.


Voor deze Barbie wilde ze wel eens een jurk hebben passend bij de jaren '60.
Weer zo'n leuke uitdagende opdracht!

Ik moest een patroon zoeken.
Ik ben eerst gaan zoeken in de patronen van Aileen's Petite Fashions. 
Daarbij zitten veel patroontjes van originele kleding van Barbie uit de 60er jaren.
Mantelpakjes, petticoat jurken, baljurken, strakke broeken en blousjes.
Het jurkje in dit bericht is ook van APF.

Al zoekend op internet kwam ik ook een afbeelding van dit patroon tegen.


Het model van de ruitjes jurk met een petticoat eronder, een jasje erbij. Ik zag het helemaal voor me.
Maar ik had dat patroon niet.
Gelukkig kan ik dan altijd even vragen bij mijn collega Barbiekleertjes-maken Joke van Jora Poppenmode.
Zij had het patroon wel en wilde het graag met mij delen. 
Bedankt Joke!

Ik had mooie effen blauwe stof liggen en fijne witte tule en ik ben gewoon maar eens begonnen.
Ik heb al de ervaring, dat bij een nieuw patroon de jurk (of wat het ook is) steevast de eerste keer mislukt.
En ook bij deze was dat het geval.
De hals werd niet mooi en de rok bleef in een halve cirkel staan.
Al naaiend bedacht ik oplossingen en zo werd de tweede jurk (rechts op de foto) veel beter.


Intussen waren er al heel wat mailtjes heen en weer gegaan tussen Yvonne en mij om te overleggen.
Zo ging ook bovenstaande foto naar haar toe: "Zover ben ik nu. Wat vind je ervan?"
Yvonne kwam toen met het idee om onderaan de rok witte kant te naaien.


Ik vond prachtige kant op de markt, niet heel fijn, maar echt passend bij die tijd.
En ja, met die witte rand werd de jurk veel fleuriger. 


Tenslotte nog een wit jasje. De witte ketting had ik nog liggen.

Het ontstaan van een prachtige set.
Ik geniet altijd weer van het hele proces.
En deze keer geniet ik ook weer van het mooie eindresultaat.

Yvonne vond de jurk ook heel mooi.
Gisteren heb ik hem verstuurd en vandaag kreeg ik foto's van de mooie oude Barbie met haar nieuwe jurk.
Het blauw past zo mooi bij de ogen van de Barbie.


 Yvonne bedankt voor de opdracht. Zonder dat was deze mooie set nooit ontstaan.

Voor de liefhebbers: Ik heb nog stof en kant en kan de jurk nog wel een keer maken.
De hele set kost € 14,00 excl. verzendkosten.

Groetjes, Alyt





3 opmerkingen:

Hannie zei

Wat knap gemaakt!! Grandioos!! Ik heb dezelfde (tante Ka) barbie. We vinden haar zo streng en het is erg moeilijk om iets passends voor haar te maken. Het is je heel goed gelukt!
Mijn complimenten!

Anoniem zei

Leuk om je verhaal zo te lezen! En het resultaat is erg mooi!
Cv

Gonny zei

Het is weer prachtig geworden.
Knap gedaan.
En leuk hé, zulke opdrachten.
Fijn weekend.

Groetjes, Gonny