25 juni 2011

Zwarte galajurken

Toen ik het mooie beestenstofje vond in de stoffenwinkel, was ik op zoek naar zwarte stof voor een galajurk. Ik had een opdracht voor een galajurk met een sleep.
Ik had een mooi patroon gevonden van een jurk met een rok van twee lagen stof. De bovenste laag was tule met bloemen. Dat leek me leuk. Maar zwarte tule met bloemen hadden ze niet in deze stoffenwinkel.
Dus een rok met twee lagen werd niets.
Ik vond wel mooie soepele zwarte stof met een beetje glans.
Bij de fourniturenkraam op onze markt, waar ze héél veel keuze hebben, vond ik mooie zwarte sierband.
De band heb ik langs de onder- en bovenrand van de jurk genaaid. Daarmee was het een eenvoudige sierlijke jurk geworden. Klaar!

Inmiddels vroeg mijn klant om nog een galajurk: één jurk voor een Barbie met een oud model lichaam en één voor een Barbie met een nieuw model lichaam.
Over het verschil tussen oude en nieuwe Barbies ga ik nog eens een apart berichtje schrijven.
Omdat ik voor de eerste jurk al m'n patroontjes al bekeken had, wist ik direct welke ik ook nog wilde maken: een jurk met een sleep aan de zijkant.





Het naaien van deze jurk kostte wel wat meer tijd.
Ik was niet direct tevreden over de pasvorm en heb het een en ander veranderd aan het patroon. Zo vond ik de sleep veel te lang en heb daar een paar centimeter afgeknipt.
En ik heb aan de onderrand ook een paar plooien gemaakt, zodat de sleep wat mooier valt.
Op de markt had ik twee mooi rozen van satijnband gekocht. Aan de tailleband moest een roos; ik heb er op de plooien aan de onderrand ook eentje gezet.

Toen ben ik nog wat aan het prutsen geslagen met kettinkjes. Bij de eerste jurk heb ik van de sierband van de jurk een ketting gemaakt: stukje band en een drukknoop erop.

Op de markt had ik band met kraaltjes gevonden en mooie zwarte elastiek. Een bandje van elastiek en daaraan een klein stukje kralenband: ik zag het helemaal voor me. Maar om de hals van Barbie zat het toch allemaal wat anders. Gelukkig werd één kettinkje nog wel mooi en die heb ik bij de tweede jurk gedaan. Wat fijn dat ik eerst maar kleine stukjes kralenband had gekocht om wat te proberen, want voor kettinkjes is het toch niet zo geschikt.

Weer een opdracht klaar. Het zijn echte sierjurken geworden, geen speeljurken. Ik ben helemaal tevreden.

Groetjes, Alyt

3 opmerkingen:

Joke zei

Helemaal geweldig! Wat kan zwart toch mooi zijn he? Beiden jurken vind ik erg geslaagd. Het bandje van de eerste is super en de roosjes van de tweede zijn ook alweer zo'n leuk detail. Kan me indenken dat je zelf ook helemaal happy met het resultaat was en de klant volgens mij ook wel!

groet, Joke.

Leinz zei

Wauw.. Ik vind die eerste jurk echt supermooi! :D Echt supermooi gedaan!

Anoniem zei

Ontzettend mooi!!